Charade

Charade (model)

Definicja

Charade to model samochodu marki Daihatsu

Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu
Od dwóch lat Charade nabrał blasku, jego wygląd zewnętrzny zmienił się nie do poznania, choć rozstaw osi wzrósł zaledwie o 2 centymetry. Zwiększono rozstaw kół, przód poszerzył się z 1340 do 1385 mm, tył z 1340 do 1365 mm.
(...)
Zawieszenie przednich kół Charade to w dalszym ciągu zwrotnice kolumnowe MacPherson, lecz z tyłu, w porównaniu z poprzednimi modelami, zaszła istotna zmiana. Zrezygnowano ze sztywnej osi prowadzonej drążkami reakcyjnymi i drążkiem Panharda na korzyść kolumn ze sprężynami śrubowymi obejmującymi amortyzatory. Oczywiście i w tym rozwiązaniu występują drążki podłużne, ale drążek Panharda nie jest już potrzebny.

Daihatsu Charade — rozwiązanie szarady, Tomasz Sobiecki, Motor 7/1990

Zużycie paliwa w trasie potrafiło spaść poniżej czterech litrów, w mieście nie przekraczało sześciu — te wyniki czyniły z Daihatsu jeden z najoszczędniejszych pojazdów świata. Do innych zalet należała rewelacyjna zwrotność (średnica zawracania 8,8 metra), relatywnie dobra aerodynamika (Cx=0,39), oraz niski, jak na silnik wysokoprężny, poziom hałasu w kabinie. A wady? W naszych warunkach była to przede wszystkim… niska trwałość. W świetle dzisiejszych opinii o japońskich samochodach może się to wydawać szokujące, ale w tamtych czasach Charade’om mocno dawały się we znaki słone, polskie zimy, no i niska jakość materiałów eksploatacyjnych, przede wszystkim olejów, która, według niektórych relacji, ograniczała trwałość silników do mniej niż 200 tys. km. Co zresztą pokrywa się z doświadczeniem mojego taty, któremu pewnej mroźnej zimy obróciła się główna panewka w ultrasolidnym W115 220D. To z takich powodów maleńkie Daihatsu stosunkowo szybko znikały z polskich dróg, no i w jakimś stopniu przyczyniły się do rozpowszechnienia w Polsce sądów o jednorazowości japońskich aut.

automobilownia.pl, 07.11.2016

Na przełomie lat 80. i 90. Charade licznie trafiało na polskie drogi. Początkowo sprowadzaniem zajmował się Pewex, później Bel-vedere Motors. Otwarto 18 punktów sprzedaży i 17 autoryzowanych stacji. Oferta ograniczała się do modeli z ekonomicznym 3-cylindrowym silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Wersje turbo i z jednostkami o większych pojemnościach były sprowadzane tylko indywidualnie.

auto-swiat.pl, 13.05.2000

zgłoś poprawkę
Pozostały wątpliwości? Brakuje czegoś w haśle?
Zobacz, co zyskują abonenci Dobrego słownika.
Sprawdź

Często sprawdzane

Ciekawostki

  • pierś — Erotyki erudytów
  • klecić — Jak nazwać efekt klecenia?
  • klimat — Taki mamy klimat

Mogą Cię zainteresować również hasła

newsy, porady + e-book