Definicja
postrock to (pod)gatunek muzyki rockowej łączący elementy art rocka, jazzu i rocka alternatywnego z elementami elektronicznymi; mimo używania typowych instrumentów zespołów rockowych (dwie gitary, bas, perkusja) pojawiają się nietradycyjne rytmy, melodie i sekwencje akordów, gitary tworzą muzyczny pejzaż, a wokal często staje się nie tyle nośnikiem tekstu, ile dodatkowym instrumentem
Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu
Długie kompozycje z podkreśloną wagą rytmu wywoływały wrażenie transu. Z tego też powodu twórczość SLE kojarzona była z
post rockiem. Zespół poszukiwał nowych tropów, bawił się dźwiękiem i jego brzmieniem.
Tekstylia bis. Słownik młodej polskiej kultury, 2007, s. 415
(...) niewielu jest twórców cenionych tak bardzo jak Mark Hollis, po których pozostałoby tak niewiele. Opisywany jest zwykle jako tajemniczy geniusz, który odrzucił gwiazdorstwo i porzucił muzykę rozrywkową, gdy doszedł do granic jej możliwości. Albo jako intelektualista muzyki popularnej (...) który przeprowadził muzykę gitarową przez lata 80. ku
postrockowi. Tymczasem wszystko wskazuje na to, że Hollis był spokojnym, wycofanym, nieco nieśmiałym facetem, który z przyjemnością poświęcił się rodzinie, kiedy tylko zyskał możliwość by się ustatkować.
(...)
Artystyczną drogę Hollisa najczęściej opisuje się jako podróż od synthpopu do
postrocka, jednak to zbytnie uproszczenie.
Antoni Michnik, Pauzy, cisze i milczenia pomiędzy hitami — pamięci Marka Hollisa, glissando.pl, 24.02.2021
Od pierwszych chwil otwierającego album Where the Light Bends w uszy rzucają się przede wszystkim dwie rzeczy: po pierwsze, rewelacyjne, dopracowane w każdym szczególe brzmienie albumu. Mucha nie siada, ktoś odwalił kawał naprawdę bardzo dobrej roboty. Bardzo zyskuje na tym świetny bas, a skoro już przy kwestiach instrumentalnych jestem, to dodam jeszcze, że na podziw zasługują wyczyny perkusisty (...). Po drugie, jak na
post-rock, Amerykanie potrafią całkiem solidnie przyłożyć. Słychać to w kilku innych miejscach, chociażby w rewelacyjnym Fata Morgana, ostatnim numerze promującym album (Umbra) czy zamykającym krążek Decease Spe Re. Trochę więc tego jest, panowie udanie balansują między
post-rockiem a
post-metalem, pozostawiając słuchacza zaciekawionym i głodnym dalszych wrażeń.
kvlt.pl, 09.11.2021
Od pewnego czasu krytycy muzyczni śledzący najnowsze trendy kultury popularnej obwieszczają śmierć
postrocka, a więc tendencji obejmującej zespoły, „które używają gitar, ale w nierockowy sposób, wykorzystując raczej barwę i fakturę niż riffy i potężne dwudźwięki”, a przy tym zjawiska, którego narodziny ogłaszano w sposób triumfalny w latach 90. minionego stulecia. W owym czasie miały one zwiastować odrodzenie (w nowej — tj. ponowoczesnej postaci) rock and rolla zepchniętego do defensywy przez ekspansję
hip-hopu oraz obscenicznie fetyszystyczną muzykę „pop”, która zdominowała media muzyczne oraz rynek (...)
Postrock był zatem zarówno postmodernistyczną wersją rocka, przefiltrowanego przez doświadczenia muzyki elektronicznej (ambient, dub, techno, glitch), jak i formą muzyczną, która pojawiła się po (domniemanej) śmierci rock and rolla.
Dariusz Brzostek, Depeche Mode? Kilka uwag o śmierci rock and rolla, (w:) Chodząc w ich butach... Depeche Mode. Muzyka, zjawisko, recepcja, red. Marcin Jurzysta, Michał Pranke, Paweł Tański, 2017, s. 13
Gramatyka
rzeczownik; rodzaj męskozwierzęcy odmienny
lub rodzaj męskorzeczowy odmienny
post rock; postrock; post rocka; postrocka; post rockach; postrockach; post rockami; postrockami; post rocki; postrocki; post rockiem; postrockiem | pokaż wszystkie formy
formy w tabelce:
post rock; postrock; post rocka; postrocka; post rockach; postrockach; post rockami; postrockami; post rocki; postrocki; post rockiem; postrockiem; post rockom; postrockom; post rocków; postrocków; post rockowi; postrockowi; post rocku; postrocku | zwiń