Ilustracją tego motywu jest np. wielka liczba kast w społeczeństwie indyjskim, dzielenie społeczności lokalnych na rywalizujące z sobą ugrupowania czy rodów na rywalizujące
lineaże.
Zdzisław Mach, Kultura i osobowość w antropologii amerykańskiej, 1989
Załóżmy, zgodnie z częstą praktyką, że w rodzie istnieje
lineaż, którego przedstawiciele sprawują władzę nad rodem, a może także plemieniem. Jest to z reguły
lineaż najstarszy, pochodzący od początkowego przodka, zaś podczas kolejnych podziałów jego linię przekazuje najstarszy z braci. Z kolei funkcje kapłańskie mogą należeć do innego
lineażu. Każdy
lineaż może mieć wartości materialne, takie jak ziemia, palmy kokosowe, łodzie do połowów itp., oraz wartości niematerialne, np. specyficzną magię, mit, cmentarze czy też sakralne przedmioty. Sukcesja lub dziedziczenie tych wartości jest przywilejem konkretnej grupy, ale system musi być przygotowany na odstępstwa od tej idealnej reguły. Są one możliwe w przypadku zaburzeń demograficznych, ewentualnie wojen wymazujących
lineaż lub ród ze struktury społeczeństwa. W takiej sytuacji wartości posiadane przez podupadłą lub całkowicie zanikłą grupę przechodzą do innej, najbliższej jej genealogicznie i dlatego pamięć o rezultatach wcześniejszej segmentacji jest konieczna.
Sławoj Szynkiewicz, Pokrewieństwo. Studium etnologiczne, 1992