Znają swoją wartość i mają określone oczekiwania. Jednym z nich jest odejście od
dychotomii: odpowiedzialny, myślący kierownik — bierny, posłuszny wykonawca. Zresztą, coraz mniej z nas pracuje w produkcji, a coraz więcej w usługach i handlu.
Dorota Szepan-Jakubowska, Jacek Jakubowski, Charaktery, nr 10, 2014, s. 39
Księża zdają się potwierdzać przynależność kobiety do sfery natury, mężczyzny zaś do sfery kultury. Ta prosta
dychotomia wydaje się doskonale przystawać do pojmowania kobiecości i męskości w Kościele prawosławnym. Odmienność kobiety i mężczyzny stawia przed nimi zupełnie inne zadania i role do wypełnienia. Wschodnia teologia stosunkowo rzadko formułuje jednak ścisłe definicje dotyczące prawd wiary. Tak jest również w przypadku kwestii obyczajowych — nie ma jednego wykładnika określającego, kiedy kobieta może wchodzić do cerkwi, a kiedy nie, jak powinna być ubrana i czy w ogóle ma przykrywać głowę.
Kaja Kojder-Demska, Matuszki. Żony księży prawosławnych w Polsce, Zeszyty Etnologii Wrocławskiej, nr 2014/1(20), s. 140