Definicja
clickbait to taki tytuł tekstu w postaci linku w mediach elektronicznych, który jest zarazem intrygujący i niejasny, a więc skłaniający do kliknięcia i zapoznania się z treścią, sprawiający jednak, że odbiorca czuje się zawiedziony i wykorzystany, ponieważ treść jest zazwyczaj błaha, odmienna od oczekiwanej albo strona przeładowana jest agresywnymi, uniemożliwiającymi odbiór reklamami; clickbaitem nazywa się także całe zjawisko kształtowania w ten sposób treści w mediach
Pełną treść widzą tylko abonenci Dobrego słownika.
Zyskaj dostęp do tej i 4829 pozostałych informacji poprawnościowych.
zamów
Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu
Clickbait, rozumiany jako technika dziennikarska (choć równie zasadne w tym miejscu byłoby użycie słowa „trik” bądź „sztuczka”), jest właśnie odpryskiem wspomnianej wyżej tabloidyzacji. Medioznawcy z Uniwersytetu Stanforda już 10 lat temu przekonywali, że zjawisko to rozrosło się do tego stopnia, iż każda próba zastopowania go stanowi walkę z wiatrakami. Jeśli tabloidyzacja to pociąg, a
clickbait jest jego lokomotywą, to nie ma żadnej siły, która mogłaby go na tej trasie zatrzymać. Problem polega na tym, że nikt z nas nie zna stacji końcowej; pogoń mediów za sensacją przybiera coraz bardziej karykaturalne formy.
naekranie.pl, 18.08.2017