neotelewizja

neotelewizja

Definicja

neotelewizja to w socjologii taki model telewizji, w którym przestaje ona być obrazem rzeczywistości, medium przekazywania wiedzy i nauczania, a staje się reklamą samej siebie, przekazem zróżnicowanych i konfrontowanych poglądów oraz trywialnych treści (punktem odniesienia staje się życie codzienne); w neotelewizji płynność narracji rozbijają reklamy, zestawia się w niej różne gatunki, łączy się materiały dokumentalne z fikcyjnymi, jej odbiorca odbiera ją w stanie rozluźnionej uwagi, a bycie pokazanym w takiej telewizji wiąże się z uznaniem nie za autorytet, a za partnera czy kumpla telewidza, wzrasta rola publiczności telewizyjnej (głosowania SMS-owe, obecność w teleturniejach i talk-show)

Reguły reguły językowe, zasady pisowni (nowe opracowanie z komentarzami)
Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu
Włoscy badacze zauważają, że „w neotelewizji familiarność jest regułą: zwraca się do siebie po imieniu, namawia się do zwierzeń, poklepuje po plecach, żartuje się, opowiada sobie kawały. Nikt się już nie krępuje, czujemy się przecież jak u siebie” (Casetti, Odin 1994: 124). Telewizyjne studia coraz częściej przypominają mieszkania widzów wraz z ich salonami, kuchniami, obrazkami na ścianach, firankami w oknach. Kultura codzienności, styl życia i sprawy zaprzątające głowy zwykłych ludzi stają się tematem neotelewizji. Najważniejsze jest, aby wciąż zajmować widza obrazem, słowem, dekoracją, jakąś ciekawostką, banałem, żartem.

Małgorzata Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, 2012, s. 63

  • skarbonka słowotwórcza: neo-
Pozostały pytania, wątpliwości językowe? A może brakuje Ci czegoś w haśle?
Zobacz, co zyskują użytkownicy pełnej wersji Dobrego słownika.
sprawdź pełną ofertę

Często sprawdzane

  • lunchLunch czy lancz
  • bajońskie sumy — Łączliwość przymiotnika bajoński
  • derby — Czy derby konne się odmienia(ją)? I jakiego są rodzaju?

Ciekawostki

Mogą Cię zainteresować również hasła