Definicja
prosument to zarazem producent i konsument jakiegoś produktu, na przykład energii elektrycznej; współcześnie o prosumentach coraz częściej mówi się w kontekście włączania konsumentów w proces produkcji, np. na etapie projektowania czy testowania produktu; ponadto niektórzy traktują prosumentów jeszcze szerzej, jako konsumentów kompetentnych, aktywnych, zaangażowanych, będących partnerami producentów prowadzącymi z nimi dialog (np. przez upowszechnianie wiedzy o dobrych czy złych doświadczeniach z produktami, wysuwanie oczekiwań)
Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu
W przemyśle gier komputerowych (którego przykładami posługuje się wielokrotnie Siuda) możemy wyróżnić trzy rodzaje
prosumenta (...)
Pierwszy rodzaj prosumenta występuje wtedy, gdy twórcą gry jest gracz. Jest to rodzaj prosumpcji indywidualnej. Twórca jest niezależny, nie reprezentuje wielkiego dewelopera, może wywodzić się i należeć do społeczności fanów. (...)
Drugim rodzajem
prosumenta zostają tak zwani wcześni odbiorcy. (...) Występuje w formie współpracy prosumenta-internauty z producentem — na przykład za pośrednictwem portali społecznościowych — w celu opracowania nowych bądź ulepszenia istniejących produktów. Taką taktykę przez pół roku przed premierą gry
Overwatch stosowała firma Blizzard, przyznając dostęp do wersji beta gdy wąskiej grupie youtuberów, testerów gier i fanów firmy.
Mariola Lekszycka, Zwrot performatywny w obrazowości gry komputerowej, czyli kim jest prosument, (w:) Perspektywy Ponowoczesności, tom VIII, Dyskursy gier wideo, red. Michał Kłosiński, Krzysztof M. Maj, 2019, s. 206
Coraz popularniejsze stają się w Polsce odnawialne źródła energii. Obywatele montują sobie panele fotowoltaiczne na dachach domów i magazynów, chcąc w ten sposób samemu wytworzyć energię (...). Nadwyżki energii są wówczas odprowadzane do sieci dystrybucyjnej.
Prosument ma prawo oddawać do sieci całą wyprodukowaną energię, a następnie 80 proc. z niej pobrać z powrotem bez naliczania żadnych kosztów. Jeżeli jednak
prosument nie wyprodukował energii w takiej ilości, w jakiej kupuje, to za tzw. niedobory musi oczywiście zapłacić. Podstawą opodatkowania w przypadku wystąpienia w danym okresie tzw. niedoboru
ilość energii elektrycznej (Jacek Matarewicz, Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz, 2021, s. 386
Wiedza
prosumentów wynikająca z faktycznego i aktywnego korzystania z usług bankowych oraz duży wpływ na kreowanie wizerunku banku wśród aktualnych i potencjalnych klientów sprawia, że
prosumenci stanowią bardzo istotny rodzaj klientów bankowości internetowej. Ich znaczenie wynika przede wszystkim z możliwości pozyskania przez bank wiedzy dla usprawniania procesów obsługi klientów i samych usług. Ponadto banki w relacjach z
prosumentami są wystawione duże ryzyko utraty dobrej reputacji ze względu na ich aktywność w mediach społecznościowych.
Elżbieta Guzek, Emil Ślązak, Innowacyjna bankowość internetowa. Bank Web 2.0, 2012, s. 74