Nie wszystkie te czynniki muszą jednocześnie występować w utworze, zazwyczaj autor tak konstruuje wizję świata
powieściowego, by na pierwszy plan wysunęły się aspekty wędrówki bohatera w magicznym świecie Krainy Fantazji, na przykład w celu ratowania ludzi (por. wędrówkę Geralta z Rivii z sagi o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego).
Izabela Domaciuk-Czarny, Nazwy własne w fantasy humorystycznej na przykładzie utworów Jacka Piekary i Pawła Majki, Rozprawy Komisji Językowej ŁTN, tom LX, 2014, s. 52
Ogniem i mieczem, pierwsza część
powieściowej trylogii Henryka Sienkiewicza, zgodnie z założeniami autora miała ukazywać doniosłe i tragiczne wydarzenia z dziejów siedemnastowiecznej Rzeczypospolitej, celem podtrzymania ducha patriotycznego wśród Polaków żyjących w XIX wieku pod władzą zaborców.
Anna Kołbuk, Prawosławie i prawosławni w Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza, Bibliotekarz Podlaski, 2016/1 (XXXII), s. 87