Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu
Od dłuższego czasu prowadzę przyjacielsko-merytoryczne spory na temat nazwania prowadzonych przeze mnie szkoleń. Okazuje się, że taki rodzaj pracy warsztatowej można nazwać
facylitacją. Oficjalna definicja
facylitacji, mi najbliższa, pochodzi z książki Rogera Schwarz’a — „The Skilled Facilitator” i brzmi: „
Facylitacja grupy to proces, w którym osoba zaakceptowana przez wszystkich członków grupy, która jest niezależna i neutralna w stosunku do grupy oraz nie posiada prawa podejmowania decyzji, diagnozuje i prowadzi proces pracy grupy tak, aby:
• pomóc grupie zidentyfikować i rozwiązywać problemy
• wspierać procesy podejmowania wartościowych decyzji,
• podnieść efektywność pracy grupy i każdego jej członka.”
hrstandard.pl, 23.04.2015
Ewolucja działań organizacyjnych w grze stanowi przejaw poszukiwania coraz lepszych rozwiązań pozwalających wykorzystać efekt synergii. Synergia w zespołowej grze sportowej stanowi wg Panfila „ekwifinalny układ zależnych efektów ułatwiających (
facylitacja) oraz umożliwiających (organizacja) osiąganie celów gry”. Jest to tzw. synergia zewnętrzna, a poziom jej przejawiania determinują dyspozycje graczy, które są od siebie zależne, tworząc ekwifinalne układy dyspozycji synergizujących.
NKJP: Halina Zdebska, Istota i wartości zespołowych gier sportowych, 2008
Media lokacyjne łączą urządzenia, użytkowników i miejsca w sieci zależności i przepływów, które wykraczają poza przestrzeń wirtualną i w sposób konkretny odnoszą się do przestrzeni materialnej. Stanowić będą przedmiot poniższych analiz ze względu na swoją integracyjną i hybrydyczną naturę i duży potencjał rozwoju. W odróżnieniu od mediów stacjonarnych, media mobilne wyróżniają się właśnie afordancjami i
facylitacjami związanymi z lokalizacją. Jak zauważa Barbara Scifo (2012), w społecznym użyciu komunikacji mobilnej i usług lokalizacyjnych zachodzi raczej ciągłość niż nowatorstwo i dyskontynuacja
społeczno-kulturowa.
kulturaihistoria.umcs.lublin.pl, 31.01.2014