Alikwoty można usłyszeć! W tym kontekście często podawany jest przykład eksperymentu wykonywanego na fortepianie. Naciskamy powoli któryś z klawiszy odpowiadających
alikwotowi danego dźwięku. Trzymając podniesione tłumiki tego klawisza, należy mocno uderzyć ton podstawowy i zaraz go puścić. W tle usłyszymy bardzo delikatny dźwięk wybranego
alikwotu, który pobudził nietłumioną strunę do rezonansu. W praktyce eksperyment ten nie zawsze się jednak powiedzie, zwłaszcza gdy chcemy uzyskać wyższe
alikwoty.
Marek Pilch, Wysokość i barwa dźwięku, (w:) Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i praktyczne wykorzystanie, red. Marek Toporowski, 2014, s. 16
Fala sinusoidalna (ang.
sine wave) teoretycznie pozbawiona jest
alikwotów, a więc składa się tylko z jednej częstotliwości. Tego typu dźwięk (ton) wytworzyć można jedynie w warunkach studyjnych. W praktyce, podczas odtwarzania, ton zawsze zostaje wzbogacony w jakąś część
alikwotów. W porównaniu z dźwiękiem bogatym w
alikwoty ton brzmi cicho i ma ciemną barwę.
Marek Pilch, Wysokość i barwa dźwięku, (w:) Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i praktyczne wykorzystanie, red. Marek Toporowski, 2014, s. 13