24. Konstrukcje liczbowo-słowne (np. 10-lecie, 3-krotny)
Spis treści:
1. Główna zasada zapisów liczbowo-słownych
Zasada ogólna jest taka, że w tekstach niebeletrystycznych (czyli np. naukowych, dziennikarskich, codziennych) można stosować zamiast pełnych zapisów słownych połączenia liczby i wyrazu, które tworzą złożony rzeczownik, przymiotnik lub przysłówek, np.
- 10-lecie, 24-latka,
- 100-złotowy, 4-wymiarowy, 32-kilometrowy,
- 10-krotnie.
(...) uprzejmie przypominamy o jubileuszowej konferencji „Interdisciplinary views on the English language, literature and culture” organizowanej z okazji 10-lecia anglistyki na Uniwersytecie Zielonogórskim.
2. Zapis cyfr
3. O tym, co między liczbą a słowem
4. Ułamki w części liczbowej
5. Inne przydatne reguły
Warto zapoznać się jeszcze z regułami:
- (sposób zapisu) liczby: kropka po liczebnikach porządkowych zapisanych liczbowo (np. 5.)
- (sposób zapisu) liczby: końcówka po liczebnikach porządkowych zapisanych liczbowo (np. 5-ty)
- (sposób zapisu) liczby: liczbowo-słowne zapisy rzeczowników odliczebnikowych (np. 7-ka)
W kwestii zapisów w rodzaju Była podawana 11–12-letnim dziewczynkom zobacz ostatni punkt reguły (użycie znaków) kreski poziome: problemy szczególne.
Pełna treść tej i 447 pozostałych reguł dostępna w abonamencie.