Zdarza się, że mistrzowie
brandingu wymyślą sobie, że nazwa danej firmy ma być zapisywana w całości wielkimi literami, mimo że nie jest to
skrótowiec, a słowo/słowa będące normalnymi rzeczownikami, np.
GRUPA INCO S.A.,
KRUK S.A. Jak z nimi postępować w odmianie? Jeśli chcemy zachować proponowany przez firmę kształt graficzny, to możemy zrezygnować z fleksji:
Podziękowania dla GRUPA INCO S.A. (20.06.2025, inco.pl)
Próby oszustw i podszywania się pod KRUK S.A. za pomocą wiadomości SMS. (pl.kruk.eu, 20.06.2025)
Jest to rozwiązanie analogiczne do nazwy
IKEA.
Czy to jednak jest wciąż pisanie po polsku? Latem 2025 Coca-Cola reklamowała się na plakatach tekstem „Warszawo, a Ty z kim podzielisz się Coca-Cola” (nazwa marki była zapisana w takim stylu jak w logo). Na butelkach też zresztą widniał napis „Podziel się Coca-Cola®”. Dla jednych to dopuszczalne, gdyż w tych zapisach widnieje wklejone logo (które jest chronione prawnie). Innym może to też przypominać historię paczkomatu / historię Paczkomat® (zob.
P jak prawo).
Jakie są rozwiązania? W przypadku Coca-Coli wystarczyło inaczej sformułować komunikat, przy czym wciąż tak, żeby zachować formę mianownikową. jeśli to na niej zależy producentowi.
Oczywiście, mamy tu do czynienia z klasycznym sporem między skutecznością marketingu a poprawnością języka. Marketingowców może interesować jedynie skuteczność wbijania się w pamięć poprzez radykalną repetycję niezmiennych nazw marki. Pojawia się jednak pytanie, czy faktycznie brak odmiany nazwy firmy lub produktu przekłada się na lepsze dotarcie do świadomości odbiorcy? Czy może właśnie prawdziwa popularność marki powoduje, że Polacy chodzą do Ikei (nie
do IKEA), Lidla, Żabki, jeżdżą Mercedesami, Ssangyongami, Citroënami, piją Coca-Colę, zagryzając ją Lay’sami, czyli zaadaptowali fleksyjnie te nazwy. Temat obszerny, ciekawych odsyłamy do wpisu na blogu:
List z kancelarii prawnej, czyli jak Procter & Gamble zakazuje słowa pampers.
Cóż więc robić, jeśli chcemy w tekście uruchomić fleksję? Należy zrezygnować z nadmiarowych wielkich liter. Zatem nie pisalibyśmy tak:
Polityka Jakości prowadzona przez !GRUPĘ INCO S.A. ma na celu nie tylko umocnienie pozycji firmy na rynku, jest również gwarancją dalszego rozwoju firmy. (inco.pl, 20.06.2025)
Fałszywe wiadomości SMS mogą być wysyłane przez osoby podszywające się pod pracowników !KRUKa. (pl.kruk.eu, 20.06.2025)
Pisalibyśmy tak:
Polityka Jakości prowadzona przez Grupę INCO S.A. ma na celu nie tylko umocnienie pozycji firmy na rynku, jest również gwarancją dalszego rozwoju firmy. (inco.pl, 20.06.2025)
Fałszywe wiadomości SMS mogą być wysyłane przez osoby podszywające się pod pracowników Kruka. (pl.kruk.eu, 20.06.2025)