Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu
Obserwując polską praktykę ustrojową można stwierdzić, że zmiana sposobu wyboru prezydenta nie tylko wpłynęła istotnie na zmianę konstrukcji prawnoustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej, lecz ma ścisły związek między przyjętym trybem wyboru a sposobem realizowania przez prezydenta jego konstytucyjnych uprawnień. Dodatkowo przekonuje o tym okoliczność, że obserwowane tendencje miały miejsce w sytuacji, kiedy pozostałe elementy konstrukcji prawnej instytucji prezydenta nie uległy zmianie. Można wręcz twierdzić, że
inwestytura prezydenta w trybie wyboru powszechnego wyznaczała kierunek ewolucji pozycji Prezydenta RP w systemie ustrojowym państwa w latach 1989–1992.
Przegląd Sejmowy 2005, z. 4, s. 24
Inwestytura na Zamku Królewskim
O godzinie 14:00 Karol Nawrocki obejmie funkcję Wielkiego Mistrza Orderu Orła Białego oraz Orderu Odrodzenia Polski. Ceremonia odbędzie się na Zamku Królewskim w Warszawie i będzie miała charakter zamknięty.
silesion.pl, 5.08.2025
Przyczyną, dla której Trybunał Konstytucyjny zmuszony był po raz kolejny orzekać w sprawie zachowania suwerenności w procesie integracji europejskiej, jest nowo zaistniały stan rzeczy, mający miejsce w rezultacie ekspansji normotwórczej wykładni przepisów traktatów dokonywanej przez TSUE, wkraczającej w obszar ustroju polskiego sądownictwa. Taka sytuacja nie miała miejsca przed wejściem w życie Traktatu z Lizbony. Konieczne stało się zatem potwierdzenie przez T K aktualności jego wcześniejszych orzeczeń dotyczących konstytucyjnych granic udziału Rzeczypospolitej Polskiej w coraz ściślejszym związku państw członkowskich UE, o którym stanowi art. 1 akapit pierwszy i drugi TUE, w rozumieniu ukształtowanym przez orzecznictwo TSUE z ostatnich lat. Orzekając w sprawach o sygn. K 18/04 oraz K 32/09, Trybunał Konstytucyjny, stwierdzając dynamiczną ewolucję prawa UE, nie mógł bowiem przewidywać, że normotwórcze orzecznictwo TSUE obejmie kwestie ustroju polskiego sądownictwa, w szczególności zagadnienie
inwestytury polskich sędziów. W nawiązaniu do powyższego, Trybunał Konstytucyjny w obecnym składzie zdecydował o ogólnym charakterze treści wyrażonej w punkcie 1 sentencji wyroku, w celu rozstrzygnięcia – w granicach wyznaczonych materią wniosku – o zasadniczej relacji zachodzącej między normami wyprowadzanymi z prawa UE a normami Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
bip.brpo.gov.pl, Trybunał Konstytucyjny, Wyrok z 7 października 2021 r., sygn. akt K 3/21. Uzasadnienie, s. 43–44
Asesor sądowy w Sądzie Rejonowym zwrócił się do
RPO o interwencję w sprawie przedłużającego się oczekiwania na rozpoznanie przez KRS wniosku o powołanie go na stanowisko sędziego sądu rejonowego. Pomimo upływu ponad 5 miesięcy wniosek nie został rozpoznany. Z informacji uzyskanych przez niego drogą telefoniczną wynika, że nastąpi to najwcześniej w kwietniu (rok po złożeniu wniosku) lub nawet dopiero zimą tego roku (półtora roku po złożenia wniosku). Skarżący wskazuje, że podobny problem dotyczy także innych znanych mu asesorów, którzy złożyli takie wnioski w podobnym terminie.
Zwłoka
KRS wiąże się z istotnymi uciążliwościami i niepewnością co do przyszłości zawodowej. Po pierwsze, asesor otrzymuje uposażenie w wysokości 80% wynagrodzenia zasadniczego sędziego rejonowego, mimo że wykonuje podobne obowiązki. Po drugie, zimą 2025 roku wygasnąć ma
inwestytura tego asesora (w związku z upływem 4 lat od objęcia stanowiska asesorskiego).
bip.rpo.gov.pl, 6.05.2025