hipermarket

hipermarket (sklep)

Definicja

hipermarket to bardzo duży, wielobranżowy sklep samoobsługowy, oferujący przede wszystkim szeroki asortyment towarów codziennego użytku

Słownik wyrazów bliskoznacznych podobne znaczeniowo (lepsze odpowiedniki lub zapomniane słowa)
  • centrum handlowe; dom handlowy; dom towarowy; dyskont; hala targowa; market; megasam; pawilon; placówka handlowa; punkt handlowy; punkt sprzedaży; sam; sklep; sklep wielobranżowy; supermarket
Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu
— Analiza Urzędu wykazała, że supermarkety oraz dyskonty nie stanowią bezpośredniej konkurencji dla hipermarketów. W mniejszych sklepach konsumenci dokonują głównie codziennych, drobnych zakupów. Natomiast z oferty hipermarketów korzystają rzadziej, zazwyczaj kilka razy w miesiącu. Jednorazowo kupują więcej produktów niż w supermarketach i dyskontach, często na zapas — wyjaśnia prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

money.pl, 21.01.14

Na początku lat 90., kiedy zagraniczne sieci handlowe wchodziły do Polski, analitycy i eksperci przewidywali, że nasz handel podobnie jak we Francji zdominują właśnie hipermarkety. I tak też było mniej więcej do grudnia 2007 roku (...) Kiedyś w hipermarkecie kupowało się wszystko, również rzeczy do ogrodu czy materiały remontowe. W międzyczasie powstała olbrzymia liczba sklepów specjalistycznych: Castorama, Obi, Media Markt itd., więc część tego obrotu wyciekła. W hipermarketach stały ogromne regały z płytami i kasetami. Teraz muzyka i filmy już się nie sprzedają. Może poza nowościami. Rzeczy szkolne? Dzieci jest coraz mniej. Sport? Kiedyś hipermarkety miały dużą ofertę nart, butów... Dziś kupujemy je w sklepach sportowych czy w internecie. (...) Artykuły spożywcze? Polacy są jednym ze społeczeństw w Europie, które w tygodniu najdłużej pracują. Dlatego łatwiej jest nam zrobić szybkie zakupy blisko pracy i domu, niż wybierać się na rodzinną wycieczkę do hipermarketu, jak miało to miejsce kilka lat temu.

Piotr Miączyński, Leszek Kostrzewski, wyborcza.biz, 06.03.14

  • kolokacje czasownikowe lewostronne: budować; odwiedzać; otwierać; wybudować
  • kolokacje czasownikowe prawostronne: oferuje; powstaje; sprzedaje
  • kolokacje przymiotnikowe: jednopoziomowy; kolejny; następny; nowy; ogromny; pierwszy; planowany; pobliski; wielki
  • kolokacje rzeczownikowe lewostronne: budowa; dyrekcja; dyrektor; działalność; ekspansja; kasa; klient; konkurencja; lokalizacja; ochroniarz; okolice; parking; powstanie; pracownicy; ranking; sieć; teren; właściciel
  • kolokacje pozostałe: przy; wokół
  • skarbonka semantyczna: Auchan; Carrefour; Géant; Hit; Hypernova; Kaufland; Leclerc; Real; Tesco
Pozostały pytania, wątpliwości językowe? A może brakuje Ci czegoś w haśle?
Zobacz, co zyskują użytkownicy pełnej wersji Dobrego słownika.
sprawdź pełną ofertę

Często sprawdzane

  • Dominikana — Łączliwość: na Dominikanę czy do Dominikany, na Dominikanie czy w Dominikanie?
  • jak — Czy stawiać przecinek w tak jak?
  • to — Interpunkcja: to a zdanie podrzędne

Ciekawostki

  • fosfor — O wariancie fosfór
  • JPEG — O pochodzeniu nazwy JPEG i wariancie JPG
  • rzezimieszek — Pochodzenie wyrazu rzezimieszek

Mogą Cię zainteresować również hasła