1 Punkt odniesienia niniejszej analizy stanowi artykuł autorki niniejszego opracowania pt.
Kierunki rozwoju agencji informacyjnych w Polsce po 1989 roku, opublikowany w 2012 roku na łamach „Rocznika Bibliologiczno-Prasoznawczego” (nr 4/15, s. 59–70). Ponadto uwzględniono opracowania opublikowane w latach 2014–2016: R.
Piasecka-Strzelec,
Metody i techniki upowszechniania informacji przez współczesne polskie agencje informacyjne, „Studia Medioznawcze” 2014, nr 3 (58), s. 55–68; tejże,
Pierwsze źródła informacji. Agencje informacyjne versus social media [w:]
Książka, biblioteka, informacja. Między podziałami a wspólnotą IV, red. J. Dzieniakowska i M.
Olczak-Kardas, Kielce 2015, s. 553–561; tejże,
Od Polskiej Agencji Telegraficznej do agencji elektronicznych. Ewolucja agencji prasowych w Polsce w latach 1918–2014 [w:]
Społeczne i historyczne aspekty funkcjonowania mediów, red. D. Rott i in., Sosnowiec 2015 s. 47–64; tejże,
Medialny obraz rzeczywistości w serwisach polskich agencji informacyjnych [w:]
Język a media. Zjawiska komunikacyjne we współczesnych mediach, red. B. Skowronek i in., Kraków 2015, s. 243–256.
2 M. Castells,
Społeczeństwo sieci, Warszawa 2013; J. van Dijk,
Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010; L. Gorman, D. McLean,
Media i społeczeństwo. Wprowadzenie historyczne, Kraków 2010; S. Michalczyk,
Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu, Katowice 2005; tenże,
Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Katowice 2008; tenże,
Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń, 2010; A. Pratkanis, E. Aronson,
Wiek propagandy, Warszawa 2013; A. Stuart,
Kultura newsów, Kraków 2006.
3 Szerzej na temat tych procesów zob. R.
Piasecka-Strzelec,
Kierunki rozwoju…,
dz. cyt., s. 59–70; tejże,
Metody i techniki…,
dz. cyt., s. 55–57; tejże,
Pierwsze źródła…,
dz. cyt., s. 553–560.
4 Rynek agencji informacyjnych w Polsce nieustannie ewoluuje, mimo że zasadniczy kształt przybrał w latach 2009–2013 w związku z utworzeniem Agencji TVN oraz Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Dowodzi tego m.in. pojawienie się na początku 2015 nowego podmiotu w postaci Agencji Informacyjnej Polska Press. Por. R.
Piasecka-Strzelec,
Kierunki rozwoju…,
dz. cyt., s. 67.
5 PAP, uznawana niegdyś za lidera w formacie depesz, obecnie oferuje swoim odbiorcom serwisy multimedialne w postaci pakietów informacyjnych zawierających również materiały wideo. Charakterystyka oferty PAP, zob. R.
Piasecka-Strzelec,
Metody i techniki…,
dz. cyt., s. 57–60. Na szczególną uwagę zasługuje typowy dla nowych technologii komunikacyjnych proces ewolucji przekazów PAP – od ich uniformizacji do dywersyfikacji. Szerzej na temat tego zjawiska, zob. M. Castells,
Społeczeństwo…,
dz. cyt., s. 170.
6 J. van Dijk,
Społeczne aspekty…,
dz. cyt., s. 296
Renata Piasecka-Strzelec, Przekształcenia i zmiany w agencjach informacyjnych w Polsce, „Studia Medioznawcze” 2016, nr 3, s. 93–94
2 K. Blanchard, M. O’Connor,
Managing by Values,
Berrett-Koehler, San Francisco 1997; K. Blanchard,
Przywództwo wyższego stopnia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; J.E. Finegan,
The impact of person and organizational values on organizational commitment, „Journal of Occupational and Organizational Psychology” 2000, Vol. 73, No. 2, s. 149–169, http://dx.doi.org/10.1348/096317900166958; J.M. Kouzes, B.Z. Posner,
Przywództwo i jego wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010; S. Lachowski,
Droga ważniejsza niż cel, Studio EMKA, Warszawa 2012; B. Nogalski, A. Dunal,
Zarządzanie poprzez wartości w procesie zmian kulturowych. Studium przypadku przedsiębiorstwa produkcyjnego, 2012, http://jmf.wzr.pl/pim/2012_4_2_8.pdf [27.06.2016].
(...)
14 K. Blanchard, O’Connor,
dz.cyt.; K. Blanchard,
dz.cyt.; S. Lachowski,
dz.cyt. Lech Górniak, Preferowane wartości organizacyjne a zaangażowanie pracowników, „e-mentor” 2016, nr 67, s. 21–22