1. Liczebniki w szkole i problemy z nimi związaneW szkolnych opowieściach o liczebnikach słyszy się zwykle, że liczebniki:
* są jedną z pięciu odmiennych części mowy,
* wskazują na liczbę obiektów, ilość substancji lub na kolejność obiektów,
* dzielą się na liczebniki główne (np.
osiem,
czterdzieści), zbiorowe (np.
ośmioro,
czterdzieścioro), ułamkowe (np.
pół,
ćwierć), porządkowe (np.
ósmy,
czterdziesty), mnożne (np.
poczwórny), wielorakie (np.
czworaki).
Czasem mówi się jeszcze o liczebnikach nieokreślonych, tworząc worek na wyrazy podające liczbę w sposób ogólnikowy, przybliżony (np.
wiele,
mnóstwo,
mało,
parę,
trochę).
Podstawą powyższego podziału jest kryterium semantyczne (znaczenie słów). Problem jednak w tym, że podział wyrazów na części mowy (fachowo: funkcjonalna klasyfikacja leksemów) wg tego kryterium, czy też tylko wg tego kryterium, daje podział miejscami nielogiczny, nierozłączny, niewyczerpujący i nieweryfikowalny. W związku z tym w szkolnym podziale na części mowy kryterium semantyczne (najłatwiej zrozumiałe na wczesnym etapie nauki) uzupełnia się kryteriami gramatycznymi (zwykle fleksyjnymi, tj. mówiącymi o odmianie).
Więcej na temat można poczytać na blogu Dobrego słownika we wpisie
To ile jest części mowy?.
Wróćmy do liczebników. Z uwzględnieniem poszerzonego zestawu kryteriów: dołączmy fleksyjno-składniowe. I pomyślmy.
Dwukrotnie znaczeniowo pasuje pod liczebniki, ale przecież morfologicznie i składniowo wygląda jak przysłówek...
Pół ze względu na znaczenie wydaje się liczebnikiem, ale przecież się nie odmienia...
Trzynasty ma taką definicję, jakby był liczebnikiem, ale przecież z oglądu jego odmiany i miejsca w budowie zdań wyglądałoby na to, że jest przymiotnikiem...
Zajmijmy się więc teraz opisem tradycyjnie wydzielanych grup liczebnikowych i sprawdźmy, na ile są one liczebnikami wedle współczesnych opisów gramatycznych.
2. Liczebniki główneLiczebniki główne razem z omawianymi poniżej liczebnikami zbiorowymi to jedyne dwie klasy zachowane we wszelkich podziałach na części mowy. Liczebniki główne to jednowyrazowe określenia na kolejne liczby naturalne:
a)
jeden,
dwa,
trzy,
cztery itd.
b)
jedenaście,
dwanaście,
trzynaście itd.
c)
dwadzieścia,
trzydzieści,
czterdzieści itd.
d)
sto,
dwieście,
trzysta itd.
e)
tysiąc,
milion,
miliard itd. (ale zob. uwagi o nich w dalszej części tekstu!)
Tak widziane liczebniki cechuje fleksyjnie to, że
3. Liczebniki zbiorowe4. Liczebniki ułamkowe5. Liczebniki porządkowe, mnożne i wielorakie6. Inne reguły dotyczące liczebnikówPolecamy jeszcze następujące reguły:
*
sposób zapisu (liczby): kropka po liczebnikach porządkowych zapisanych liczbowo (np. 5.),
*
składnia: liczba rzeczownika po liczebniku złożonym (np. 13,3 i punkt procentowy),
*
liczebniki: odmiana i składnia pojedynczych liczebników od pięciu wzwyż (np. pięć, dwadzieścia, dwieście),
*
liczebniki: formy czasowników i rzeczowników stojących przy liczebniku głównym (i złożonym),
*
liczebniki: formy przymiotników i imiesłowów przymiotnikowych stojących przy liczebniku.