Na początek: co to w ogóle jest?
Obwiednia obciążeń jest wykresem współczynnika obciążeń dopuszczalnych, w zależności od prędkości lotu. Mówi więc, jak bardzo można obciążyć samolot przy danej prędkości.
Po co w ogóle konstruktorzy wymyślili coś takiego jak
obwiednia obciążeń? Odpowiedź jest prosta: by wiedzieć, jak wytrzymały ma być ich samolot. (...)
Na kursach teoretycznych zazwyczaj wspomina się tylko o jednym rodzaju
obwiedni:
obwiedni obciążeń od sterowania. Jest jeszcze drugi rodzaj, nie mniej ważny:
obwiednia obciążeń od podmuchów. Pilotowi obie
obwiednie pokazują obszar (prędkości i współczynników obciążeń), w jakim MOŻE się poruszać. Dla konstruktora natomiast określają obszar, w którym samolot MUSI pozostać w pełni sprawny. Słowa wyróżnione duża czcionką są tutaj bardzo ważne, ponieważ pilot jest odpowiedzialny za to, by wywoływać w czasie lotu obciążenia NIE WIĘKSZE NIŻ obciążenia dopuszczalne, zaś konstruktor jest odpowiedzialny za to, by samolot NIE uległ uszkodzeniu przy obciążeniach MNIEJSZYCH NIŻ obciążenia dopuszczalne.
Tomasz Maik, kompozyty.trigger.pl, dostęp 20.03.2018