marża

marża

Definicja

marża to kwota doliczana przez sprzedającego do ceny sprzedawanej rzeczy, mająca zapewnić zysk; termin ekonomiczny

Słownik wyrazów bliskoznacznych podobne znaczeniowo (lepsze odpowiedniki lub zapomniane słowa)
  • cena; cło; koszt; kurs; margines; narzut; opłata; taryfa
Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu
Zagraniczne podmioty nie radzą sobie przede wszystkim z działaniami ustawodawcy, który dyktuje warunki gry na rynku i nie boi się ich zmieniać bez uprzedzenia. Na przykład ustawa refundacyjna z 2012 roku spowodowała drastyczne ścięcie marż na leki refundowane (z kilkunastu do zaledwie 5 proc.) i doprowadziła do załamania branży, która zamiast rosnąć w kilkuprocentowym tempie, skurczyła się o niemal 10 proc. — z 31,5 mld do 28,6 mld złotych (dane IMS Health).
(...)
— Rentowność dystrybucji leków od lat maleje. Około 45 proc. sprzedawanych produktów ma marżę urzędową, która w tej chwili wynosi już tylko 5 procent. Utraconą decyzją regulatora marżę próbujemy odrobić w innych, czasami nowych obszarach działania — przyznaje Andrzej Olszewski.

Anna Anagnostopulu, Krzysztof Domaradzki, Forbes, luty 2016, s. 48

Pozostały wątpliwości? Brakuje czegoś w haśle?
Zobacz, co zyskują abonenci Dobrego słownika.
Sprawdź ofertę

Często sprawdzane

  • ojczenasz — Odmiana: jeden ojczenasz i kilka ojczena...
  • derby — Czy można pisać Derby wielką literą?
  • DJ — Częsty błąd

Ciekawostki

  • harnasz — Czymże jest harnasz (w słownikach)
  • Kutno — Zdrobnienie od Kutno?
  • nawarzyć piwa — Jak to w życiu, czyli o pochodzeniu nawarzyć piwa

Mogą Cię zainteresować również hasła

zapisz się na newsletter