212. Nazwy przedsiębiorstw, sklepów, lokali, obiektów usługowych
Spis treści:
1. Główna zasada
W nazwach przedsiębiorstw, hoteli, sklepów, marketów, kin, teatrów, kawiarni, barów i innych lokali wszystkie wyrazy zapisujemy wielkimi literami, z wyjątkiem:
Piszemy zatem:
Taką pisownię stosujemy też do nieistniejących
Od wielkiej litery zapisujemy również
2. Problematyczne określenia gatunkowe
Według nowych „Zasad pisowni i interpunkcji polskiej” Rady Języka Polskiego (obowiązujących od 2026 roku, słynna reforma ortografii) słowa typu bar, kawiarnia, cukiernia, restauracja, teatr, kino, apteka, hotel, zajazd
W publikacji RJP jest jednak dodatkowy zapis, zacytujmy go:
UWAGA: Jeśli wyrazy typu: apteka, bar, hotel, kawiarnia, restauracja, zajazd uznaje się za określenia rodzajowe, poprzedzające właściwą nazwę, wówczas można je zapisywać małą literą, np.
apteka Pod Orłem, bar Flisak, kino Charlie, zajazd U Kmicica.
Co to tak naprawdę oznacza?
3. Cudzysłowy w nazwach obiektów usługowych i handlowych
Powyższy opis to jeszcze nie koniec. Gdy bowiem na początku nazwy wielowyrazowej znajduje się
Pełna treść tej i 447 pozostałych reguł dostępna w abonamencie.