212. Nazwy przedsiębiorstw, sklepów, lokali, obiektów usługowych

Spis treści:

1. Główna zasada

W nazwach przedsiębiorstw, hoteli, sklepów, marketów, kin, teatrów, kawiarni, barów i innych lokali wszystkie wyrazy zapisujemy wielkimi literami, z wyjątkiem:

Piszemy zatem:

Taką pisownię stosujemy też do nieistniejących

Od wielkiej litery zapisujemy również

2. Problematyczne określenia gatunkowe

Według nowych „Zasad pisowni i interpunkcji polskiej” Rady Języka Polskiego (obowiązujących od 2026 roku, słynna reforma ortografii) słowa typu bar, kawiarnia, cukiernia, restauracja, teatr, kino, apteka, hotel, zajazd

W publikacji RJP jest jednak dodatkowy zapis, zacytujmy go:

UWAGA: Jeśli wyrazy typu: apteka, bar, hotel, kawiarnia, restauracja, zajazd uznaje się za określenia rodzajowe, poprzedzające właściwą nazwę, wówczas można je zapisywać małą literą, np.

apteka Pod Orłem, bar Flisak, kino Charlie, zajazd U Kmicica.

Co to tak naprawdę oznacza?

3. Cudzysłowy w nazwach obiektów usługowych i handlowych

Powyższy opis to jeszcze nie koniec. Gdy bowiem na początku nazwy wielowyrazowej znajduje się

Pełna treść tej i 447 pozostałych reguł dostępna w abonamencie.

W cenie jednej kawy na miesiąc.
sprawdź